Harusmuze #321


// in de winkelstraten loopt het vol onsterfelijken

321 – wie eerlijk denkt, begint van nul

hexagram 24 – FU – ‘terugkeren’

input

https://dirkvekemans.com/2018/10/22/harusmuze-127/

commentaar

tot op vandaag was er in de NKdeE Bewegingsleer (Gignomenologie) geen fysica mogelijk. aja: zonder Zijn en zonder Dingen is’t nogal lastig om aan fysica te doen. de fysici zelf gaan daar niet van wakker liggen, we zouden het hen ook niet toewensen: van iets wakker liggen is voor niks goed want al slapende denkt ge veel efficiënter.

dus we gaan daar zelf iets moeten op vinden. het is poepsimpel natuurlijk: wij mensen kunnen niet denken zonder ‘Zijn’ en zonder ‘Dingen’ dus we beginnen elk denken met het oprichten van het Zijn en van de Dingen.
een soort init-faze van het Denken, zoals je dat ook bij Spinoza terugvindt: in diens Ethica begint het Zijn en God ook pas bij §18 of zoiets (het is zondag vandaag ik ben te lui om het op te zoeken).

die Initiatie van het Denken is super belangrijk voor elk gezond denken, dus we moeten heel zorgvuldig te werk gaan hier bij het opstellen van de voorschriften. ‘zorgvuldig’ hier wil zeggen dat we eerlijk moeten zijn, en elke keer als we vaststellen dat ons denken vastloopt, dienen we dat te erkennen en ons meteen afvragen of er misschien wat schort met de init-faze van ons denken. ik bedoel: ‘het moet blijven kunnen dat er iets mis mee is’. het is tenslotte het begin van al het denken dat we als methodisch denken gaan willen weerhouden.

eens we die initfaze door zijn kunnen we bv. de ‘wetenschappelijkheid’ van onze gedachten gaan opbouwen. elke wetenschapper doet dat (on)bewust als zij zich aan de wetenschappelijkheid van haar praktijk wenst te houden, dus, ziet ge: het kost geen moeite, maar het is (dat zal later blijken) wèl nodig.

de eerlijkheid gebiedt ons namelijk om te erkennen dat het Zijn en de Dingen een fictie is, een menselijke beperking die meteen onze menselijkheid uitmaakt ook (dus je kan het ook en zelfs vooral als een humane kwaliteit zien: geniet van de beperking!). een fictie die wij nodig hebben.

willen wij nu van die nood een deugd maken (en dat, het van de nood een deugd willen maken, is meteen een basisbeweging in het Neo-Kathedraalse denken) dan erkennen wij bij onszelf de nood aan het Zijn en dus het gebrek aan Zijn. die erkenning, de bevestiging van onze eerlijkheid, dat wordt onze eed: wij zweren op eer en geweten dat er een gebrek aan Zijn is.
hoe luidt dan de Eed van het Neo-Kathedraalse Denken*? ah, simpel è:

NIETS BESTAAT

inderdaad: de via negativa is daardoor meteen de aangewezen weg ion verband met alle Zijnszaken, we zullen daar later nog op terugkomen.voorlopig volstaat het te zeggen dat we met de Eed aan de Kathedraal bij wijze van spreken de existentie (het Zijn) oprichten op basis van de ontkenning van het Zijn.

we gaan helaas zien dat er op deze wijze in alle gebieden van de menselijke kennis nog enorm veel saneringswerk noodzakelijk is (ik ga da nie alleen kunnen è kinders) maar bon, soit: de menselijke kennis, en ook de fysica dus is sinds vandaag toch al mogelijk!

allez vooruit!

* deze Initiatie van het Denken gebaseerd op de Eed aan de NKdeE is dus prima als oefening bij elk methodisch denken en het zou ook voor fysici een goede gewoonte zijn, ze zouden er vele problemen veel sneller mee kunnen achter zich laten (dat gedoe met anti-deeltjes enzo bv. en die ‘renormalisatie’ pffft, ik noem nu maar het meest evidente è), want zo wakker liggen met problemen in uw bolleke is echt niet goed ze.

scève

Pictura of Scève, Maurice: Délie (1544): DEDENS JE ME CONSUME.
DEDENS JE ME CONSUME
https://www.emblems.arts.gla.ac.uk/french/emblem.php?id=FSCa037

Lors que le Linx de tes yeulx me penetre
Jusques au lieu, ou piteusement j’ars,
Je sens Amour avec pleine pharetre
Descendre au fond pour esprouver ses arcs.
Adonc, craingnant ses Magiciens arts,
L’Ame s’enfuit souffrir ne le povant.
Et luy vainqueur plus fier, qu’au paravant,
Pour le desgast le feu par tout allume,
Lequel ayant joye, & rys au devant
Ne monstre hors ce, qu’en moy il consume.

9. Pour le desgast : “uit louter vernielzucht”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.