SATORAREPOTENETOPERAROTAS 8

Josua Reichert met “Joshua tree“(1963). Het werk maakt deel uit van de collectie van het Stedelijk in A’dam: kijk maar:

Ja, er gaat veel impact verloren zonder de fel rode kleur, Reichert had toen evenwel nog geen kleurenreprostatus. Een artiest met kleurenreprostatus kreeg destijds een reproductie in kleur in de tentoonstellingscatalogus van dit soort grote evenementen. De werken van artiesten met kleurenreprostatus waren voor Kees met de Kaasbol, ja zelfs voor Fritz met de Volkswagen onbetaalbaar.


De cataloog hierover: “… Grieshaber, Reichert, Ben Shahn en anderen willen de zin van de woorden doen samenvallen met hun plastische echtheid: teksten waarvan de frasen leesbaar zijn, worden vormen waarin iets van hun inhoudt leeft. Aan de zin van de woorden voegt zich hun picturale waarheid. Maar daarbovenop verkrijgt de compositie tezelfdertijd een nieuwe waarheid die de vaak banale en zinloze betekenis van het woord aan het wankelen brengt.”

Haar oudere zus Mina Clauwaert misschien? En welke bewering in dit artikel kan je als fake news beschouwen en waarom? Vul het formulier in en win twee minuten minder lange lockdowntijd!

prog. manifest (ontwerp)

SATORAREPOTENETOPERAROTAS oba het NKdeE DRAAIBOEK-programma gebruikt hedendaagse middelen (Google, internet) om de afbeeldingen van een tentoonstellingscataloog van 1963 te stofferen met uitleg en, waar opportuun, wat zachtaardige Neo-Kathedraalse Stichting


Al het grafische materiaal is gescand uit dit boek (als iemand daar een auteursrechterlijk probleem mee heeft, contacteer mij aub):

  • Schrift und Bild- L’Art et l’ écriture. Katalogbuch zur Ausstellung Schrift und Bild, Amsterdam – Baden-Baden, 1963 (de Duits-Franse versie, er bestaat ook een Engels-Nederlandse)