journal intime #77

jt 77 – malaxeurs de langue – WA REM PL

taalmixers – het woord ‘malaxeur’ dat Jean-Francois Chevrier gebruikt, verschijnt volgens de gegevens van google n-gram pas vanaf 1835 in hun gescande druksels, het is dus een relatief recent konkoksel.

Chervrier verwijst er mee naar het Manifest för konkret poesi (1953) van de Zweedse Fluxus-kunstenaar Öyvind Fahlström die ook bij Daniel Cordier tentoonstelde in de tijd dat Réquichot dat deed.

hier is de lijst van exposanten daar vertaald uit het proefwerk van Claire Viallat-Patonnier [CV-P 2016 II, p.102 e.v.]

ref.: Exposantenlijst van de Galerie Daniel Cordier, Parijs

Uit het artikel « Histoire de la galerie » door Viviane Varenne, 1989, in Daniel Cordier. Le regard d’un amateur. Collection Centre Pompidou / Musée National d’art Moderne, éd. du Centre Georges Pompidou. Paris, 2005.


Opening van de galerie op de rue de Duras, nov. 1956

  • 1956
    • nov. : Viseux
    • dec. : Dubuffet, Matta, Dewasne
  • 1957
    • feb. : tekeningen van Arp, Bryen, Magnelli, Seuphor, Sophie Taueber, Chauvin
    • maart: Mondrian
    • april: Wols
    • mei : Réquichot
    • juni: Götz
    • oct. : Slépian
    • dec.: Dewasne
  • 1958
    • feb. : Baj
    • maart : Schultze
    • mei : Chadwick
    • juni : D’orgeix
    • oct. : Dado
    • dec. : Kalinowski
  • 1959
    • mei: Dubuffet « Célébration du sol »
    • juli : accrochage
    • oct.: Michaux
    • dec : Exposition inteRnatiOnale du surréalisme
  • 1960
    • maart : Viseux
    • april : Dubuffet « As-tu cueilli la fleur de barbe ? »
    • juli: accrochage
    • oct. : Bissier
    • nov. : Nevelson
  • 1961
    • feb. : Millares
    • april: Rauschenberg
    • juni : Matta
    • juli : accrochage
    • oct. : Gabritschevsky
    • nov. : Dado
    • dec. : Réquichot – dood van Réquichot twee dagen voor de vernissage
  • 1962
    • jan. : Brassaï
    • feb. : Deux
    • maart : Caillaud
    • april : Schultze
    • mei : Fièvre
    • juni : Dubuffet « Paris-Circus »
    • oct. : Michaux
    • dec. : Fahlström
  • 1963
    • feb. : Dewasne
    • april : Ursula
    • juni : accrochage
    • octobre : Kalinowski
  • 1964
    • jan. : Bettencourt
    • feb. : Matta
    • maart : Dado
    • april: Réquichot
    • juli : « 8 ans d’agitation »
  • Sluiting van de galerie.

BRONCODE van het journal intime -programma

This image has an empty alt attribute; its file name is ietsanders.jpg

gegeven:

geste: het pad van de primaire, spontane beweging
schrijfleeslus: herhaling van de geste die zich gaandeweg stabiliseert binnen de corridor van de geste
corridor: het tijdruimtelijke vlak waarbinnen de geste zich herhalen kan zoals geprojecteerd op een 2D schrijfvlak
jij, je: een participant aan het journal intime programma

het journal intime is een dagelijks algoritmisch uitgevoerde handeling (functie);

  • je wordt wakker en je doet onmiddellijk dit (géén andere bewuste handeling ervoor): je beeldt jezelf een geste in eventueel gelinkt aan een woord of een frase
  • je neemt de blocnote en initieert de schrijfleeslus
  • je vocaliseert daarbij het woord of de frase
  • als je merkt dat de herhaling zich gestabiliseerd heeft tot een geste
    • neem je jouw vocalisatie voor minstens vier iteraties op
    • teken je de geste
  • je leest in een boek in een vreemde taal (eender welke, niet je moedertaal) tot je een fragment tegenkomt waarvan je denkt dat het kan dienen als 'titel' of 'benoeming' van de geschreeftekende schrijfleeslus

uitvoer van het programma:
– een potloodtekening met een titel in een vreemde taal
– een geluidsopname van vier herhalingen van 1 uitgesproken woord of frase in het Nederlands (met NL tongval)
– enkele universa aan nieuwe betekenissen

journal intime is een gratis NKdeE-programma

bibliografie

BONNEFOIT 2013: Bonnefoit, Régine, Paul Klee. Sa théorie de l’art. Lausanne, PPur (Presses polytechnique et universitaires romandes), 2013 ISBN 978-2-88915-034-2

CHEVRIER 2019: Chevrier, Jean-François, Bernard Réquichot. Zones sensibles, Paris , Flammarion, 2019, ISBN 978-2-0814-4197-2

CV-P 2016 I: Viallat-Patonnier, Claire, Les dimensions de l’écriture dans l’oeuvre de Bernard Réquichot. Etudes d’un processus. Vol. I: Thèse , Paris , ECOLE DES HAUTES ETUDES EN SCIENCES SOCIALES, 2016

CV-P 2016 II: Viallat-Patonnier, Claire, Les dimensions de l’écriture dans l’oeuvre de Bernard Réquichot. Etudes d’un processus. Vol. II: Annexes et illustrations, Paris , ECOLE DES HAUTES ETUDES EN SCIENCES SOCIALES, 2016

CR 1973: Billot, Marcel (ed.), Bernard Réquichot. Bruxelles, La Connaissance, 1973 (Catalogue Raisonné)

MORALES 2002 : Moralès, Gérald: La Poésie de Bernard Réquichot. De l’être à lettre, EFEdition, Paris 2002, ISBN 2-913786-13-8

MORALES 2010, Moralès, Gérald: L’écriture du réel. Pour une philosophie du sujet, Paris , Cerf, 2010, ISBN 978-2-204-09225-8

OURY 1989, Oury, Création et schizophrénie, Paris, Gallimard 1989, ISBN 978-2-7186-0354-4

REQUICHOT 2002: Réquichot, Bernard: Écrits divers. Journal, lettres, textes épars, Faustus, poèmes, 1951-1961, Les Presses du réel, Dijon, 2002

VALERY I: Valery, Paul, Oeuvres Tome I, Hytier, Jean (ed.), Paris, Gallimard, 1957

VALERY II: Valery, Paul, Oeuvres Tome II, Hytier, Jean (ed.), Paris, Gallimard, 1960